Kedves Szálláshely-tulajdonos!
2014. márciustól újabb adminisztrációs teher a szállásadók nyakában!
Lehet, hogy Neked is pénztárgépet kellene használnod??
Talán heti jelentést kellene küldened a NAV-nak a bevételeidről? Egy trükk, amivel megúszhatod… vagy mégsem?
A témát kifejezetten az adószámos magánszemélyek szemszögéből vizsgálva jártam körül. Elmagyarázom neked, hogy pontosan miről is van szó, honnan erednek a félreértések, rémhírek és azt is megmutatom, hogy most mit kell, illetve lehet tenned!
* * * * * * * *
Ez a cikk Neked szól, ha apartmant, vendégházat, falusi szálláshelyet üzemeltetsz, fizetővendéglátással foglalkozol.
Adózási szakemberként és szálláshely-tulajdonosként is érintett vagyok ebben a témában. Kibogarásztam a szabályokat: törvényt, rendeleteket, útmutatókat, nyomtatványokat, telefonon kérdeztem NAV-ot, KSH-t. Az összegyűjtött információimat ezúton közkinccsé teszem.
A törvények és a kapcsolódó rendeletek dzsungelében logikai sorrendbe haladva elmagyarázom neked, hogy pontosan miről is van szó, szépen lefordítva közérthető nyelvezetre.
1. A szállásadók kötelesek pénztárgépet használni?
Az online pénztárgépek beüzemelésétől hónapok óta zeng a sajtó. A használatra kötelezettek köre sajnos megalapozatlanul tág. A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet mellékletében vannak felsorolva azok a tevékenységek, amikre vonatkozóan kötelező a pénztárgép használata. A listában sajnos benne van a szálláshely-szolgáltatás is.
De mázlink van, az Áfa-törvény alapján megússzuk a pénztárgépezést, ha mindenkinek számlát adunk.
Szállásadók nagyon sok félék lehetnek, itt TEÁOR szám szerint van felsorolva, hogy kire vonatkozik ez a szabályozás.
A teljes TEÁOR-ból nekünk az 55 kezdetűek az érdekesek, a lista 143-144. oldalát érdemes elolvasnod.
Tudod, hogy mennyi a TEÁOR-kódod?
1. módszer:
Hajdanán, amikor csatlakoztál a szállásadók közé, előzetesen adószámot kellett igényelned. Na, azt a nyomtatványt kapd elő a szekrény mélyéről, ott a tevékenységhez meg kellett adni a TEÁOR-azonosítót is.
2. módszer: egyszerűbb és gyorsabb
Az adószámod első 8 számjegyére lesz csak szükséged.
Elővarázsoltam neked egy segédletet a KSH honlapjáról.
A „Gazdasági szervezet törzsszáma (adószám első 8 számjegye)” mezőbe írd be az adószámod első 8 számjegyét, nyomd meg a „Keres” gombot és már meg is van az eredmény!
Ha annak idején jól soroltak be, akkor a harmadik sorban ezt látod:
Adminisztratív főtevékenység (TEÁOR ’08): | 5520 – Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás |
---|
2. Számlázás mellett heti jelentés
Mint mondtam, az Áfa-törvény mentesít bennünket a pénztárgép beüzemelése alól, ha mindenkinek számlát állítunk ki.
A szállásadókra vonatkozó jogszabályi őrület második szakaszához értünk: új kötelezettség szakad a nyakunkba, hetente jelentést kell(ene) tennünk az általunk kibocsátott számlákról (vagy mégis be kell üzemelni egy pénztárgépet…)
A jelentésben a kiadott számla minden adatát le kell jelenteni a következő hét 4. napjáig, természetesen elektronikus úton.
A heti jelentést a fent említett TEÁOR-besorolás alapján nekünk, 5520-asoknak kell, az 5590 (egyéb szálláshely-szolgáltatások) nem kell küldeni.
Mielőtt ez élesbe váltana, eljövé a következő szakasz…
3. Mentesítés a heti jelentés alól
De nem mindenkinek!
Az érintett vállalkozások közül azok, akiknek 2013. szeptember 1. előtt volt már pénztárgépe, az nem kap haladékot (azért ez a szállástulajdonosok között nem jellemző, de ne feledjük: ez a jogi „csalamádé” nem csak minket érint)
Ha korábban nem volt pénztárgéped, akkor lehet örülni, lehet haladékod!
Csak lehet, ugyanis ennek van adminisztrációs feltétele: be kell jelentened a NAV-nak.
A nyomtatvány letölthető a NAV honlapjáról, a neve: PTGSZLAB
Beküldési határidő: 2014. március 17.
Beküldés módja: csak elektronikus!
Aki beküldi ezt a nyomtatványt, az 2014-ben mentesül a heti adatszolgáltatás alól, 2015. január 1-től pedig „csak” havonta kell jelentést küldenie.
A jogszabályi logika a kövekező:
- Minden pénzmozgáshoz kapcsolódni kell valamilyen iratnak. Ez lehet számla, nyugta, pénztárgépi nyugta, felvásárási jegy stb.
- Ezen belül külön meg van határozva tevékenységi kör alapján, hogy ki az, aki csak pénztárgéppel adhat nyugtát (TEÁOR alapján)
- Ez kiváltható úgy, hogy minden bevételedről számlát állítasz ki
- A NAV minden készpénzmozgásról tudni akar, lehetőleg azonnal. Erre alkalmas az új típusú, internetes kapcsolattal rendelkező pénztárgép. Vagy hetente küldesz jelentést a számláidról 2014-től.
- A heti számlajelentés alól mentesülhetsz a PTGSZLAB-nyomtatvány beküldésével. Határidő: 2014. március 17.
Kibúvó a jelentési kötelezettség alól
Fantasztikusan ötletesek a magyar emberek!
Micsoda ötletet találtak ki: ha az 5520-as TEÁOR-ral jelentésköteles vagy, akkor jelentkezz át másik TEÁOR-szám alá! Ott az 5590: egyéb szálláshely-szolgáltatás néven, szállás az is!
Szakmai véleményem szerint ezzel két gond is van:
– egyrészt az 5590 részletes leírását olvasva egyértelmű, hogy nem ez fedi le a fizetővendéglátó tevékenységet,
– másrészt ha a Te tevékenységedben semmiféle változás nem történt, akkor semmi nem indokolja a besorolás megváltoztatását. Nyilvánvaló, hogy az adminisztrációs teher elkerülése végett soroltatod át magad, szerintem ne találkozz ellenőrrel…
4. Megszünteted vagy most kezded a szállásadást?
Ezekben az esetekben is be kell küldeni a fenti nyomtatványt, nagyon figyelve a határidőre: mindössze 5 napod van!
5. Mit kell most tenned?
- Ellenőrizd le a TEÁOR számodat a fent leírt módon. Ha 5590, akkor sajnos módosíttattnod kell 5520-ra. A NAV 2014. augusztus 21-i tájékoztatója alapján egyértelműen ide tartozik a tevékenységünk.
- Ha 5520, akkor tovább lehet lépni.
- Ha még nincs ügyfélkapud, akkor nagyon gyorsan nyiss magadnak. Az okmányirodában tudod intézni, néhány perc alatt kész. Amire a regisztrációhoz szükséged lesz: emailcím, személyi iratok.
- 2014. március 17-ig küldd be az ügyfélkapun keresztül említett, szörnyű nevű nyomtatványt (ami már a 3. módosításnál tart). Figyelj, hogy a legfrissebb verziót használd! A kitöltését és a beküldését elintézheted te magad, a könyvelőd vagy hozzám is fordulhatsz segítségért.
Megkereshetsz az iroda@tudatosadozo.hu email-címen.
+1 gondolat
Amilyen tempóban változnak a szabályok ebben az ügyben, elég jó esélyünk van arra, hogy hatályon kívül helyezzék a rendelkezéseket év végével és 2015-ben megússzuk a havi jelentéseket. Bízzunk benne!
+1 tipp
Amint lesz változás vagy hivatalos álláspont ebben az ügyben, nagyon szívesen szólok Neked. Kérlek add meg, hogy hová küldjem a legfrissebb infókat:
Molnár Anita
szja szakértő
Utóirat:
Ebben a témában elég nagy a fejetlenség. Hirtelen meghozott jogszabályok, amik ellent mondanak egymásnak, s legfőkébben a gyakorlatnak, a józan észnek. Minden bizonnyal várható még néhány újabb módosítás, állásfoglalás, hivatalos közlemény.
Neked mi a tapasztalatod? Írd meg a hozzászólásként itt:
Tisztelt Címzett!
A PTGSZLAH adatlap kitöltésével az lenne a kérdésem, hogy az összeg mezőnél, megértettem , hogy a számla végösszegét kell hogy tartalmazza, de az IFA-t is tartalmaznia kell? Mert ugye rávezetjük a számlára az IFA összeget is , és a végösszeg a számlának az IFA-val növelt összeg.
Köszönettel:
Király SZilvia
Igen, az ifát tartalmazó végösszeget kell a nyomtatványba beírni.
Kedves Anita !
Az üdülőmet egyéb szálláshely szolgáltatás keretében -/552006 /- bérbeadás útján pénztárgép mellőzésével, számla kiállításával -/2014-ben is /- hasznosítom.
Kérdésem az lenne -/ a blogban nem találtam erre vonatkozóan utalást /- változtak e 2015.-re a számla kiállításának tartalmi követelményei : pl. egy 5 fős család érkezése -/ 2 felnőtt, 3 gyerek/-esetén elegendő a családfő részére kiállítani a számlát, vagy 5 db. számlát kell adni ,
ill. fel kell e tüntetni külön-külön a bérleti díj és az ifa összegét ?
Válaszát előre is nagyon köszönöm !
Tisztelettel: Janotka István
Kedves István!
Isten ments, hogy 5 külön számlát állíts ki! Elég, ha a vendég által megadott névre-címre kiállítasz 1 db számlát, az ifát külön sorban feltüntetve.
Mindettől függetlenül a vendégkönyvbe minden családtagot be kell írni.
Tisztelt Anita!
Most jelentkeztem át 559001-ből az 552006 SZJ kód alá. Hogyan mentesülhetek most a pénztárgép használati kötelezettségtől?
Köszönöm!
Be kell küldeni a PTGSZLAB jelű nyomtatványt, ami csak elektronikus úton adható be.
Okmányirodákban lehet ügyfélkaput nyitni hozzá.
Kedves Anita!
abban a hónapban is kell havi jelentést leadni, amikor nem állítottunk ki számlát?
köszönettel,
Attila
Kedves Attila!
Szerencsére kaptunk annyi könnyítést, hogy a „számlátlan” hónapokra nem kell jelentést beadni a fizetővendéglátóknak.
Kedves Anita!
Idén februárban indítottuk el AM egyéb szálláshely tevékenységünket. A NAV-nál 559001 ÖVTJ’14 kód alá soroltak minket. Mostanra teljesen elvesztünk a jogszabályok sűrűjében…
Kérdésem egyszerű 🙂 Kell-e havi jelentést leadnunk? Az idén nem volt még fizetős vendégünk….
Válaszát előre is köszönöm!
Át kell jelentkezni az 552006-ba és havi jelentést kell adni.
Kedves Anita! Balatoni családi házam szobáit szeretném nyáron kiadni. A NAV-nál érdeklődtem hogy milyen adózási lehetőségeim vannak. Többek között a KATA-t ajánlották ezt tetszene is nekem, mivel nem kel pénztárkönyvet vezetni és mindent könyvelni. Főállású kisadózó lennék, vállalkozóként csinálnám. Kérhetek-e én is mentességet pénztárgép használata alól,ha számlákat állítok ki mindig. És milyen számlát állítsak ki készpénz fizetés és szépkártyás fizetés esetén. Tisztelettel várom segítő válaszát.Kun Erzsébet
Kedves Erzsike!
Alapvetően adószámos magánszemélyként szoktuk a fizetővendéglátást folytatni, erről itt egy áttekintés: https://tudatosadozo.hu/maganszallasadok-adozasa/
Előny, hogy csak a tényleges jövedelem után kell adózni.
Ha KATÁS egyéni vállalkozóként csinálod, akkor havonta 50 ezer Ft-ot járulékként fizetni kell.
Pénztárgép használata alóli mentességet természetesen az egyéni vállalkozók is kérhetnek.
Készpénzes és SZÉP-kártyás fizetés esetén elég az egyszerűsített számlatömb, de én inkább a „normál” számlatömb használatát javaslom, mivel ott a fizetési módot te tudod választani, így egy utalásról is tudsz számlát kiállítani benne.
Nem szabad elfelejteni, hogy az előleg utalásról is kell számlát kiállítani! Ezt pedig csak a normál számlatömbben tudod megtenni.
Kedves Anita! Segítségedet kérem. Fiam nevére vettünk egy 53 nm-es Nappali+hálós lakást azzal a céllal, ha ő családostul hazalátogat(külföldön él 9 éve) akkor ebben a lakásban lakik(max. 2 hét, sajnos) egyéb időkben pedig pár napokra ideérkező turisták szállását intéző cégen keresztül egyéb szálláshely üzemeltetése lenne a cél.
Első kérdés: a lakás a fiam nevén van, így a közjegyzői engedélyt az ő nevére fogják adni, közben viszont a követség, és ügyvéd általi meghatalmazásom van arra, hogy kiadjam a lakást, ezzel kapcsolatban mindent intézzek, így a kifizetéseket, és bevételek felvételét is.
A NAV el fog fogadni engem(nyugdíjas), mint adózót a meghatalmazás alapján? Mert ugye ebből lehetne egyáltalán fenntartani a lakást, ha netán még maradna is, az pedig az 51000.-Ft-os nyugdíjam mellé lenne adalék??? (az engedélykiváltásnál lementek kérdőjelbe erre a kérdésre?)
Vendég az ritkábban lesz, főleg ünnepek idején(szilveszter pl), ahogy elnézem, így a kérdés még, hogy melyik besorolás a legmegfelelőbb, ha a lakás 1 nappaliból, 1 hálóból, 2 személy kiadására alkalmas, akkor az átalányadó 2 szobára fog vonatkozni?
Előre is köszönöm válaszodat….
A működési engedélyt a jegyző, nem pedig közjegyző adja ki.
Az adószám kiváltásával nem lesz gond.
Ha az engedélybe 2 szobát írnak be, akkor 2, ha csak 1-et, akkor 1 szoba után fizesse az átalányadót.
Mi tavaly változtattuk 559001-re, könyelő tanácsára, abban a reményben, hogy ne kelljen pénztrgépet használni. Érdeklődöm, hogy mi a teendőnk: kell-e pénztárgép? Milyen időközű adatszolgáltatást kell csinálni:
Kedves Marika!
Az 559001-et vissza kell módosíttatni 552006-ra (falusi szálláshely esetén 552011-re)
Pénztárgép alól mentességet kell kérni a PTGSZLAB jelű nyomtatványon.
2015-ben havi gyakoriságú adatszolgáltatásunk van. A nyomtatvány kitöltése egyáltalán nem bonyolult, nem kell hozzá könyvelő. A múlt héten 30 szállásadónak tanítottam, köztük egy senior csapatnak, ahol 60 év felettiek voltak és SIKERÜLT MEGTANULNIUK ;D
Hamarosan indul ezzel kapcsolatos online tanfolyamom, ajánlom szeretettel a figyelmébe: https://tudatosadozo.hu/havi-jelentes-online/
Kedves Anita!
Ha elfelejtettem elküldeni a bejelentkezést a mentesülés alól, és a számlákat sem jelentettem(összesen 6db készpénzes számla)akkor mit tehetek, hogy ne büntessenek meg?
Ratku Ferencné
Sajnos garanciális tippem nincs, de a mentességi nyomtatvány (PTGSZLAB) gyors beküldése biztosan javítja a helyzetét. 2015-ben havonta kell majd jelenteni, erre majd nagyon figyeljen!
Kedves Anita !
Adószámos magánszemélyként -/552006 ÖVTJ 14 /-a PTGSZLAB nyomtatvány beküldésével – / az Ön honlapjáról szerzett információk alapján /- f. évben mentesültem a pénztárgép beszerzése,valamint a heti adatszolgáltatás alól !
A fontos információkat nagyon köszönöm Önnek !
Tisztelt Keresztesné!
Kérem segítsen nekem. Mi az 552006-os besorolásba voltunk, 2014. 03. hóban 559001-be léptünk a P.H. javaslatára.
Mi akkor most lépjünk vissza az 552006-ba és havonta pénztárjelentést tegyünk? Eddig minden vendégnek kp szla-t adtunk és következő évben májusban a rendes bevallást készítettük el levonva a bevételből a költségeket. Azután SZJA-t, EHO-t fizettünk.
Most ha havonta adjuk be a számlaforgalmat, és ezt kell formanyomtatványon kérni, és ehhez szükséges az elektronikus jelentés nem lehet a nyomtatványt kitöltve postai úton beküldeni?
Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel: Nagyné Katika
Kedves Katika!
Igen, vissza kell lépni az 552006-ba. Ha nem kért mentességet: 2014-ben nem havonta, hanem hetente kell jelenteni a készpénzes bevételeket. 2015-től lesz havi jelentés és nem lehet mentességet kérni.
A nyomtatvány csak ügyfélkapun keresztül, elektronikusan küldhető be, a papír alapon beküldött jelentést a NAV nem dolgozza fel.
Erről a témáról most tartok egy gyakorlati tréninget Hajdúszoboszlón, ajánlom szíves figyelmébe. Készülni fog hanganyag is, így a távolság nem akadály 🙂 A részleteket itt olvashatja:
https://tudatosadozo.hu/hsz/
Kedves Anita!
Férjem kb. 20 éve váltotta ki az adószámát, anno a 6820-as TEÁOR számba sorolták. Balatoni nyaraló kiadására kértük az adószámot, de max. 2 évig adtuk ki a nyaralót, azóta sem. Ugyanakkor van egy lakás, a férjemmel 50-50 %-ban vagyunk tulajdonosok, ennek a kiadását tervezzük. Ön szerint szükség van-e módosítani a TEÁOR számon, vagy jó ez így? Nem adtunk le semmilyen nyomtatvány az év elején a NAV-nak, mivel ugyan van adószám, de a bérbeadásból eddig nem származott bevétel, ilyenkor mi a teendő? Ha tényleges bevétel származik, akkor havonta kell bevallást küldenünk?
Válaszát előre is köszönöm!
Kedves Márta!
A 6820 pont a lakáskiadáshoz való TEÁOR, nem kell rajta módosítani. A bevételről és a jövedelemről elég a rendes éves adóbevallásban számot adni, mivel nem szállásadásról, hanem bérbeadási tevékenységről van szó. Érdemes lesz egy komplett tanácsadásra jelentkezned, ahol megbeszéljük, hogy milyen adózási módok közül választhatsz, neked melyik az optimálisabb, mire kell figyelni, milyen nyilvántartásokat kell vezetni: https://tudatosadozo.hu/szolgaltatasok/online-adotanacsadas/ (annyit még megsúgok, hogy a hírlevél olvasóimnak elengedem az áfát a tanácsadás díjából 🙂 Feliratkozás itt:https://tudatosadozo.hu/hirlevel/
Üdvözlöm kedves Anita!Tudna-e segítséget adni abban,hogy milyen számlát adjak és hogy töltsem ki ha a vendégem a végösszeg felét készpénzben,felét pedig szép kártyával fizeti? Köszönöm!
Kedves Pali!
Ne egyszerűsített számlát használjon, mert azon csak készpénzes fizetést tud dokumentálni.
Simán „Számla” megnevezésű tömböt vegyen, abban tetszőleges fizetési móddal tud számlát kiállítani. Az ilyen helyzetekre a legegyszerűbb, ha két külön számlát ad ki a megfelelő részösszegekről: az egyik felénél a fizetési mód készpénz, a másiknál pedig SZÉP-kártya.
Kedves Anita,
A részemre egy iroda közvetíti a vendégeket. A bevételem tőlük származik, amit banki átutalással egy uniós országból, euro-ban fizetnek meg a részemre, általában havonta utalnak.
Megfelelek-e a bizonylatolási kötelezettségnek, ha a banki jóváírás napjával a külföldi cég részére magyar nyelven számlát állítok az átutalt euro összegről, feltüntetve az aznapi MNB árfolyamot? (a számlára ráírom, „Pénzügyi teljesítést nem igényel.” – hiszen a számlán szereplő összeget már megfizették. A számlát el is kell küldenem nekik? (Biztosan érteni fogják 🙂 )
Az engedélyem 55.90-ről szól – ezt javasolták tavaly a PM.Hivatalban. A cikket és a hozzászólásokat átolvasva a helyes kód inkább a 55.20 lenne, ezért úgy gondolom, hogy az adatszolgáltatást (PTGSZLAA) teljesítenem kell.
Válaszait előre is köszönöm.
Kedves Tiba!
A külföldi pénznemben kapott bevétel átszámítására kétféle lehetőség van:
1. a bevételszerzés időpontjában,
2. a bevételszerzést megelőző hó 15. napján érvényes hivatalos MNB árfolyamon lehet számolni.
Az eljárásod helyes.
Ha a PTGSZLAB nyomtatványton a 3. rublikát ikszelted be, akkor nem kell hetente jelentened.
Kedves Anita,
Köszönöm szépen a válaszát!
A hasznosított ingatlan fele-fele tulajdonban áll testvérem és közöttem (ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett, osztatlan közös tulajdon). A devizaszámla, amire a külföldi cég utal szintén a közös tulajdonunkban van. Mindkettőnk rendelkezik működési engedéllyel. Jól járunk el, ha a külföldi cég utalásáról fele összegben a testvérem, fele összegben én állítok ki számlát?
Köszönettel,
Tiba
Mindkettőtök nevére kiadták az engedélyt ugyanarra az ingatlanra?? Hmm…
Kedves Anita,
Igen, természetesen. Az osztatlan közös tulajdon miatt használati megosztási szerződést kötöttünk a testvéremmel(ami megfelel az 50-50%-os tulajdoni viszonyunknak). Ezt bemutattuk a PM Hivatalban, ami alapján mindkettőnk külön-külön engedélyt kapott.
Visszatérve a kérdéshez, helyesen járunk el, ha a külföldi cég utalásáról, külön-külön, az utalás összegét elfelezve állítunk ki számlát? (A devizaszámla is közös tulajdonunkban van).
Köszönettel,
Tiba
Igen, jó lesz így.
Kedves Anita!
Az lenne a kérdésem, hogy most szeretném elkezdeni a magánszállásadást, de 8 órás munkaviszonyom van/lenne mellette, milyen adózási módot javasol? Még engedélyem és adószámom nincsen, ezután intézem.
Köszönettel
Kedves Judit!
Az adózásra 3 féle lehetőség közül választhatsz, ajánlom figyelmedbe ezt a cikkemet:
https://tudatosadozo.hu/maganszallasadok-adozasa/
Kedves Anita!
Édesanyám nyugdíjas és adószámos magánszemélyként adta ki a Balatoni nyaralóját,már a PTGSZLAB nyomtatvány beküldésén túl vagyunk.A számlakiállítással van egy kis problémám. Nekünk azt mondták elég az egyszerűsített számla. A számlán szerepelni kell a vendég adószámának is ?Alanyi áfamentességet kért ,tehát akkor az áfa mező gondolom nulla.
Kell neki szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása ?
Mi a helyzet az adóbevallással?
Üdvözlettel: Z.Marcsi
Kedves Marcsi!
Elég az egyszerűsített számla is, a vendég adószámát nem kell ráírni, hiszen vélhetően nincs is neki 🙂 . Ha az adóazonosítójára gondolsz, azt sem kell ráírni. Áfa mező: AM.
Minden szigorú számadású nyomtatványt fel kell vezetni a nyilvántartásba.
A kérdéseid alapján javaslok egy komplett tanácsadást, ezen a linken olvashatod el a részleteket:
https://tudatosadozo.hu/szolgaltatasok/online-adotanacsadas/
Kedves Anita!
Nagyon hasznos összefoglalást készített a témáról, sajnálom, hogy a Google nem azonnal ide küldött. Túl vagyok több vitán (a helyi NAV ügyfélszolgálatánál, ahol meglehetős tájékozatlansággal és némi arroganciával szembesültem) illetve sok órás böngészésen, jogszabály olvasáson.
Tapasztalataimat leírom, hátha ezzel másoknak segítségére lehetek:
Első lépésként a nyaralóm helye szerint illetékes önkormányzathoz „Szálláshely-üzemeltetési engedély iránti kérelmet” nyújtottam be. Egy családi nyaraló kiadása esetében a 239/2009. Korm. rendeletben szereplő szálláshelyek közül az „Egyéb szálláshely” válik kézenfekvő szálláshely típussá. (Engedélyezési és üzemeltetési követelmények.)
Az engedélyt erre a szálláshely típusra meg is kaptam, és bementem a helyi NAV irodába adószám igénylés, és a további teendők megismerése céljából. Közöltem, hogy tételes átalányadózást szeretnék választani. Azt a választ kaptam, hogy egyéb szálláshely szolgáltatás végzése mellett átalányadózást nem választhatok, és hát az engedélyem bizony erre szól. Az Szja törvény 57/A. §-ra hivatkoztam, ami szerintem egyértelműen fogalmaz és a tételes átalányadózásra lehetőséget biztosít. Több ügyfélfogadás, több vita, de nem jutottam ötről a hatra.
Úgy döntöttem, hogy nem idegesítem magamat tovább. Az interneten fellelhető információk alapján ügyfélkaput nyitottam, letöltöttem a 14T101 nyomtatványt és elektronikus úton elküldtem a bejelentkezést. Az ÖVTJ kód mezőbe az 552006 kódot írtam. Jelenleg az adószámra várok, remélem gyorsan meg fogom kapni.
Ha megkapom az adószámot, a PTGSZLAB nyomtatványom bejelentem, hogy számlát kívánok használni, majd hetente kitöltöm és beküldöm a PTGSZLAA nyomtatványt. Aztán persze negyedévente eleget teszek az adóbevallási és befizetési kötelezettségemnek.
Bízom benne, hogy helyesen jártam, és járok el.
Nagyon megköszönném, ha néhány részletkérdés megválaszolásával a segítségemre lenne.
– Mi a különbség a normál és az egyszerűsített számla között, illetve nyaralóvendégeimnek milyent kell adnom?
– Saját logikám szerint a heti adatszolgáltatási kötelezettségnek csak azon időszakokban (heteket érintően) kell eleget tennem, amikor számlakibocsátás történt. Saját nyaralóm esetében ez gyakorlatilag 1-2 nyári hónap aktuális heteire korlátozódik. Jól gondolom?
– A negyedéves adóbevallást milyen nyomtatványon kell megtennem?
Segítségét előre megköszönöm és még egyszer gratulálok a honlapjához!
Tisztelettel
Marosi János
Kedves János! Köszönöm, hogy megosztotta velünk a történetét, minden bizonnyal lesz sok olyan új látogató, akik az adóügyi Kanossza-járás előtt vannak, nagy segítség lesz nekik.
1. A normál számlán bármilyen fizetési módot feltüntethet, az egyszerűsítetten csak készpénzest. Javaslom a normál számlatömb használatát.
2. Igen, a kibocsátott számlákról és a megszerzett bevételeiről csak a ténylegesen aktív hetekben kell jelentenie, az üresjáratokról nem kell nullást beküldeni.
3. Negyedévente szja- és EHOelőleget kell fizetni. Ennek összegét elég a saját nyilvántartásai alapján kalkulálni, bevallást nem kell beadni, a NAV-nak elég ha a pénzt küldi 🙂 A következő év tavaszán beadandó 1453-as számú bevallásban kell majd a negyedéves összegeket és a végleges, teljes évre vonatkozó összegeket feltüntetni.
Köszönöm a gratulációt 🙂
Kedves Anita,
a PTGSZLAB első oldalán sajnos az elsőben x-tem, tudok-e ezen változtatni, hogy ne kelljen hetente jelentenem?
ksözönettel
Kedves Betti! Az első mező tulajdonképpen csak annyit jelent, hogy bejelented a NAV-nak, hogy Te számlaadással váltod ki a pénztárgép használatát.
Ezt nem kell önellenőrizni, javítani, hiszen igaz.
Egész egyszerűen add be újra a nyomtatványt, immár a 3. mező beikszelésével.
Kedves Anita!
Fizető vendéglátással foglalkozik Édesanyám. TEÁOR szám ahova besorolták 5520 Üdülési egyéb átmeneti szálláshely szolg. Azután érdeklődnék, hogy mit kell tennie, miután ügyfélkapun regisztrált. Balcsin (júl) hónapban, adja ki a nyaralót, egy régi visszatérő családnak, ez az egy fizető vendégek vannak. A nyár többi időszakában a családunk tartózkodik ott. Be kell küldenie a PTGSZLAB- nyomtatványt, vagy már késő? mit kell beikszelni az 1.vagy a 3. bekezdést? Mit kell tenni?
Üdvözlettel: Zsuzsa
Küldje be gyorsan, a 3.-at ikszelve.
Kedves Anita!
Egy biztos,ebben az ügyben fejetlenség a köbön a jellemző! Nálunk (Siófok) a helyi NAV irodában mindenkivel változásbejelentőt töltetnek ki.(5590-re) Olvasom , más megyében ezt határozottan megtagadják !Ez utóbbiakkal értek egyet. Teljes a tanácstalanság az emberekben.
Én beadtam a PTGSZLAB-ot, az összes ismerős sajnálkozva csóválja a fejét. Elolvastam a TEAOR számok tartalmát , Önnel értek egyet !
Csak a mai világban az ember már semmiben sem biztos, ők a hatóság!
További jó munkát, amihez jó egészséget kívánok !!!!
Németh Gyuláné
Kedves Anita! A reggeli beszélgetésünk alapján megküldöm az E-mail címemet Előre is köszönöm hogy tájékoztat a változásokról Üdvözlettel Panni
Kedves Anita!
Egyéb szálláshely üzemeltetésére kaptam engedélyt a helyi jegyzőtől. (Balatoni hétvégi ház esetenkénti kiadását tervezzük). Nyugdíjas vagyok, sehol nem találom, hogy hogyan kell adószámot igényelnem , mennyit kell adózni (16+27% ?)? Az egészségügyi hozzájárulásra kötelezettek 14T1011-es nyomtatványát nyugdíjasnak nem kell kitölteni, akkor a 27%-ot sem kell befizetni?
Nagyon örülök az Ön információinak, amit itt alkalmam van elolvasni. Köszönöm, hogy gyertyát gyújt ebben a sötétségben.
Kedves Ferenc!
Adószámot legegyszerűbben személyesen a NAV ügyfélszolgálatán tud kérni.
A 27%-os EHO nem keverendő össze az egészségügyi szolgáltatási járulékkal.
Az adózásról és EHO-ról ajánlom figyelmébe két korábbi cikkemet: adózás és EHO. Ha maradt még kérdése, ezek alatt a cikkek alatt is felteheti.
Örülök, hogy segíthetek, ez ennek az oldalnak a célja 🙂
Kedves Anita!
Mint magánszállásadó, ifjúsági szállás üzemeltetésével milyen kötelezettségeim vannak? A mostani besorolások szerint a közösségi szálláshely kategóriába tartozik. Ez pénztárgép köteles vagy a számlaadás megfelel?
Marika, igazából magánszállásadó vagy és csak a besorolásod ifjúsági szálláshely-üzemeltetés, vagy ténylegesen is ezt csinálod?
Kedves Anita!
2009-ben váltottam ki szálláshely adásra.
TEÁOR számomat nem tudom, mert ügyfélkapum most lesz még csak megcsinálva. Ha meglesz lekérdezem rögtön hova vagyok besorolva.
2009-ben állítottam ki számlát(nem nyugtát) utoljára, azóta nem volt kiadás, de idén lehet hogy lenne.
Ha még most megcsinálom amit kell akkor utána kinél tudom ezt meg, hogy az érvényes vagy sem?
Vagy azt hogy ha ez nem működik akkor mit kell csinálnom?
Kérhetem még azt hogy ügyfélkapun keresztül jelentem le vagy mindenképp pénztárgép kell?
Beszéltem már pár könyvelővel is de semmit nem tudnak mondani a dologról.
Kedves Zsolt! A TEÁOR-szám ellenőrzéséhez nem kell ügyfélkapu, a KSH honlapján, ezen a linken az adószáma alapján leellenőrizheti:
http://www.ksh.hu/apps/vb.szlek.main1
Ha megvan az ügyfélkapu, akkor gyorsan küldje be a PTGSZLAB nyomtatványt, ha a kitöltésével elakad, akkor nyugodtan felhívhat.
Tisztelt Molnár Anita!
Most hallottam a rádióban,hogy az üdülő kiadást is be kell ütni a pénztárgépbe.
Felhivtam a NAV-ot azt mondták töltsek ki egy változó telephely nyomtatványt mert a vállalkozás másik tevékenységében különben van is és volt is már pénztárgépem( csirke eladás) .
De bementem a könyvellővel a NAV információjára és ott meg azt mondták amit te is,hogy a ptgszlab nyomtatvány töltsem ki. Vagy vegyek egy ujabbb pénztárgépet. (De nekem már van egy)
Na most melyiket töltsem ki . Illetve mit csináljak?
A meglévő pénztárgépbe irjam be, vagy számlát irjak( azt mindenképpen irok mert legytöbben SZÉP kártyával jönnek) és kérjek mentességet. Válaszát előre is köszönöm.
Kedves Zsuzsi!
Két lehetőséget látok, a döntés a tied.
1. Ha akarod, akkor beütheted a pénztárgépedbe a vendégtartást, feltéve, hogy egy telephelyen működik a két tevékenységed.
2. Alapvetően tevékenységenként külön kell kezelni a dolgokat, a csirkéknek és a vendégeknek nem sok közük van egymáshoz, ugye 🙂 ? Szóval küldd be a PTGSZLAB nyomtatványt, ill. minden bevételedről számlát írj, és ne nyugtát.
Kedves Anita ! Én most az 5520-ból át akarok jelentkezni az 5590-be, és tudni szeretném /a NET-en nem találtam/, hogy az adózási szabályok azonosak-e mindkét TEAOR számu tevékenységnél.
Elképesztő a 16 + 27 % amihez a rezsi és fenntartási költség után a haszon 0 lesz. Megfontolom a teljes megszüntetést.
Köszönettel: Bné Vali.
Kedves Vali! Nem javaslom az átjelentkezést, hiszen a tevékenysége semmiben nem változik, az adó- és járulékteher úgyszintén. Az optimális adózási módról, elszámolható költségekről, nyilvántartási szabályokról szoktam tanácsadást tartani skype-on. Ha úgy érzi, hogy az adóján van mit optimalizálni, érdemes lenne igénybe vennie.
Megkereshet az anita@tudatosadozo.hu címen.
Kedves Anita!
2000. májusban váltottam ki a fizető vendéglátást, miután egyéni vállalkozásomat befejeztem és kijelentkeztem.
TEÁOR szám: 5523 MI a teendőm?
2013-ban számlákat állítottam ki.
Ha a PTGSZLAB-01 adatlapot is ki kell tölteni,a pénzátvételi hely tipusa: mit kell beírni.
Mivel a forgalom /Balaton/ csak július -augusztusra korlátozódik kell-e utánna nullás adatot szolgáltatni? Köszönettel: M. Sándor
Kedves Sándor!
Küldje be a PTGSZLAB nyomtatványt. A pénzátvételi hely típusa:állandó.
Ha az első oldalon a 3. kockát ikszeli, akkor 2014. dec. 31-ig nem kell adatot szolgáltatnia 🙂 jövőre pedig csak havonta kell jelenteni.
Tisztelt Molnár Anita!
Szeretném megkérdezni, hogy év elején kértük a TEÁOR szám változást 5520-ról 5590 egyéb szálláshely szolgáltatásra.
(Nagy felújítások miatt sok munkás száll meg a településen.
Nem sikerült a céggel megegyezni.)
Nyáron viszont szeretnénk itt nyaraló vendégeknek kiadni.
Vissza kell változtatni a TEÁOR szakmakódot az 5520-ra, és bejelentkezni ügyfélkapun keresztül, vagy maradhatunk az 5590-ben, hátha mégis sikerülne munkásokat is elszállásolni?
Lehet egyébként több szakmakódja is egy adószámmal rendelkező magánszemélynek?
Nem szeretném ha emiatt megbüntetnének!
Előre is köszönöm válaszát! Tisztelettel: Vargáné
Kedves Judit
Igen, lehet több TEÁOR-kódja egy embernek, hiszen többféle tevékenységet is végezhet.
Ha úgy látod, hogy folyamatosan meglesz ez a „télen munkás-nyáron vendég” ritmus, akkor érdemes lesz mindkét számot kérned, mert így jövőre, amikor havonta kell jelentést adni a bevételeidről, csak nyáron kell jelentést küldened, télen a munkásokról nem (ezt a pillanatnyilag hatályos szabályok alapján mondom, mint tudjuk kis hazánkban nem vésik kőbe a törvényeket…)
Ha most nyáron nyaraló vendégeid lesznek, akkor az 5520 a te számod. Ne módosítsd, hanem pluszban írasd be, így rendben leszel télre is.
Az ügyfélkapun keresztül nem bejelentkezni kell, hanem a PTGSZLAB-ot beküldeni 🙂
Kedves Anita!
Azok közé tartozom, akik most kaptak a fejükhöz és az Ön oldalát olvasva kapkodnak . Ama bizonyos PTGSZLAB -on ugye az első rublikát kell beikszelnei ?
No és mivel mi nyáron tudjuk csak kiadni a szállást (Balcsi) a kezdő
dátumnak írhatom a júniust ?
Véleményét várom , köszönettel : Németh Gyuláné
A PTGSZLAB nyomtatványon a 3. rublika ikszelésével kérheti a heti számlajelentésadás alóli mentességet. Ha az elsőt ikszeli, akkor hetente jelentést kell küldeni! Dátumnak a mai napot/bejelentés napját adja meg.
Kedves Molnár Anita!
Én ma azaz 2014.05.24.-én értesültem arról, hogy ránk is vonatkozhat a pénztárgép, illetve a heti jelentés.
Én munkanélküliként sem fizetéssel, sem nyugdíjjal, sem segéllyel nem rendelkezőként magánszállásadásból élek.
Lassan a morzsákért (1-2 éjszakás vendégek, akiket a befektetésből vásárolt lakástulajdonosok nem fogadnak)küszködünk!
A határidő régen lejárt ahogy nézem.
Mit tegyek?
Köszönettel és üdvözlettel: Tripolszky Erika
Küldje be a nyomtatványt.
Mit tegyen az az adózó, aki márciusban a NAV-nál át lett sorolva 5520 alól 559001 alá, mivel hétfőtől csütörtökig munkások laktak nála, akik hétvégén haza utaztak.
Viszont a nyári szezonban SZÉP kártya elfogadó – eddig is mindenkinek névre szóló számlát állított ki- július és augusztus hónapokban tudja e célból használni ugyanazt az ingatlant.
Télen, ha van rá igény, akkor szintén munkásoknak tudjuk az ingatlant hasznosítani.
Lehet ugyanarra az ingatlanra két TEAOR szám, vagy maradjunk az 559001 alatt? Mit kell ezesetben tenni?
Kedves Judit!
A TEÁOR-témában sajnos sok a bizonytalanság.
A számot nem ingatlanra, hanem tevékenységre kapjuk, tehát reális az a helyzet, hogy egy ingatlan hasznosítása több TEÁOR alatt történik.
Privát véleményem szerint maradjanak az 5590-ben és ha központilag kiadnak végre egy egységes állásfoglalást, akkor annakmegfelelően lépjenek.
Kedves Anita!
Most május 19-én hétfőn értesültem az egészről, döbbenet.
5520-as vagyok, mit tegyek. Próbálkozzam még a PTGSZLAB beadásával, vagy már késő.
Aki májusban adta be, van visszajelzés, tapasztalat? Vagy már büntetnek érte.
Köszönettel: Feri
Add be a PTGSZLAB-ot. Visszajelzés, tapasztalat még nincs, várjuk az év végi változásokat.
Kedves Anita!
Tisztelettel köszönöm a segítségedet, máris beadom a PTGSZLAB-ot.
Ferenc
Kedves Anita! l997-től foglalkozom falusi turizmussal. Számlaadással, minősitéssel, ahogy azt előirták, sőt a falusi vandéglátó tanfolyamot is elvégeztem, mint hasonló sorstársaim. Április végén értesültem az új rendeletről egyesületi gyűlésen. Azóta még aludni sem tudok nyugodtan, gondolom ezzel mások is így vannak. 63 éves vagyok rokkant nyugdíjas.Saját erőből, semmiféle támogatást nem kaptam, magam alakitottam ki családommal a szálláshelyet. Évi l5-2o vendégem van általában. De van hogy az 5-6 ember. Ez a nyugdij kiegészitéshez, gyógyszerek kiváltásához és az évi tüzelő egy részéhez van hogy elég.Becsülettel az adót APEH, idegenforgalmi adó Polgármesteri hivatal, egyesületi tagdij rendszeresen befizetem.Segélyért még nem álltam sorba, amíg lehet és birom dolgozom, és szeretettel végzem ezt a tevékenységet ami a falusi turizmussal jár, nagyon szeretem az embereket. Sokan ezért is csináljuk, érezzük vendégeink elégedettsége láttán, hogy még szükség van ránk is.Fenti rendelet megjelenésével szerintem sokan abbahagyják a magánszállásadást, szerintem ez is a cél. Sehol nem kapunk segítséget az irányban, hogy valamilyen továbbképzéssel az ehhez kapcsolódó internetes bejelentési kötelezettségeket megtanuljuk.Elnézést a panaszkodásért. De hasonló helyzetben lévő sorstársaim nevében szerettem volna ezt a pár gondolatot leírni. Tisztelettel: Tobakné Ilike
Kedves Ilike néni! Köszönöm, hogy meg tetszett osztani ezeket a gondolatokat.
Erre vonatkozó képzésről nem tudok, de terveim között szerepel, hogy összeállítok egy oktató anyagot ezzel a témával kapcsolatban.
Nagyon sokan kerestek meg emailben, a honlapon vagy a Facebookon keresztül, telefonon és személyesen is ebben az ügyben. Magam sem tudom, hogy mennyi időt töltöttem a kérdések megválaszolásával. Az információáramlást nem lehet központosítani, a magam részéről igyekszem mindenkinek segíteni, aki hozzám fordul. Mivel nagy vihart kavart ez a dolog, és bizonyos vagyok benne, hogy lesz folytatás, érdemes lesz követni a cikkeimet, ill. a hírlevélre feliratkozni. Ha történik ebben az ügyben valami, akkor azonnal fogok szólni, jó? 🙂
Biztos, hogy ennek a rendeletnek nem az a célja, hogy a szállásadással sokan felhagyjanak, szerintem egyszerűen jogalkotói hiba folytán maradtunk a törvényben a szállodák és a kempingek mellett.
Tessék inkább a vendégekre koncentrálni, hiszen itt a szezon, pezsdül az élet biztosan arrafelé is 🙂
Jövedelmező szezont és nagyon jó egészséget kívánok!
Anita
Szallashely uzemeltetesi engedellyel rendelkezem(6820),teves besorolast kaphattam az elozo hozzaszolast olvasva(nincs alberlom).A Teor szam valtoztatasaval rosszabb helyzetbe kerulnek ,akkor a jelen allapotban mi a teendom?Valszat elore is koszonom,Judit
Szerintem ne csinálj semmit. Ezen a területen akkora a káosz, hogy mindenképpen számíthatunk valamiféle központi intézkedésre.
Hasznosak az infók, köszönöm a tájékoztatást, esetleg tudja-e, hogy kiskorú ( 14 év alatti) gyerek nevére lehet-e engedélyt kérni a tételes átalányadózás miatt kellene, mert ő a tulajdonosa. Köszönöm válaszát ha tudja!
Üdv. Appel Zsuzsanna
A fő kérdés mindig: ki végzi a tevékenységet? Nyilván nem a gyermek, hanem te.
Gyakran előfordul, hogy a valóság és a papírokon megjelenített dolgok eltérnek egymástól. Törekedni kell arra, hogy az adminisztrációval a valóságot modellezzük le, reálisan, NAV által nem kifogásolható módon…
Kedves Anita, véletlenül találtam rá az oldalra és olvastam a cikkedet illetve a hozzászólásokat. Én erről mint szállásadó semmit nem tudtam. 5520 as vagyok akkor most mit tegyek? Vagy ne tegyek?
Köszönöm válaszod
Kata
Tegyél 🙂 Gyorsan küldd be a PTGSZLAB-ot!
Kedves Anita !
Sajna én csak ma hallottam ,hogy pénztárgép vagy online adatbejelentés.
Már lekéstem,vagy mia teendő?
Köszönöm Tibor
SOS adja be a PTGSZLAB-ot!
Sziasztok!
Szerintem ki kell harcolni egy külön TEAOR számot a magánszállásadóknak, mert most egy TEAOR alatt futunk a szállodákkal pl. Ezt a külön besorolást kivetetni ez alól a herce-hurca alól.
Van egy vízióm: Zimmer Frei-es nagymamákat látok a balatoni naplementében a ház előtti padon ücsörögve ölükben egy online pénztárgéppel vendégre várva….
Hogy ők mikor csinálnak ügyfélkaput és hogyan küldik be azt az adatlapot online, aminek a létezéséről sem tudnak, na azt már nem tudom elképzelni.
Van egy Szállásadók Országos Szövetkezete, vagy valami hasonló nevű érdekvédelmi szervezet. Egyszer beszéltem velük. Meg kéne őket keresni és kicsit kifaggatni őket is, mire jutottak ez ügyben.
Kedves Gábor! A szállodák külön TEÁOR alatt vannak: 5510
Kedves Anita!
Olyan kérdésem lenne, hogy mindenkinek kötelező-e a pénztárgép? Több helyen olvastam, hogy 5520 teáort át lehet módosítani 5590-re, de hogyan? Itt helyben nem igazán segítenek ebben az ügyben. Mi csak 3 hónapra szoktuk kiadni a szobát nyáron!
Elöre is köszönöm Segítségét!
Judit
Kedves Judit!
A TEÁOR-szám módosításával nem lesz helyes a besorolása, én senkinek nem javasolnám ezt a kiskaput.
A Nemzetgazdasági Minisztárium állásfoglalása is egyértelmű, a 03.17-i hozzászólásomat érdemes elolvasnia.
További kérdéseim:
Ugye jól sejtem, hogy a kormányrendelet kötelező, a KSH-állásfoglalása meg nem az (mert az egyik ki lett hirdetve a Magyar Közlönyben, a másik meg nem)?
Ha nekem a jegyző a kormányrendeletre hivatkozva az „Egyéb szálláshely szolgáltatás”-ra adott engedélyt, viszont pontosan ennek a szövegnek csak az 5590-es TEÁOR-szám neve (Egyéb szálláshely szolgáltatás) felel meg; akkor szabad-e ettől eltérnem és bármi mást választanom?
S ha ezt a TEÁOR-besorolást a NAV illetékes munkatársai adták nekem a közelmúltban a fenti logikával és a jegyző által adott tavalyi engedélyt megszemlélve (a TEÁOR-számot is tavalyra visszadatálva), akkor a NAV ellenőrei engem fognak megbüntetni?
Köszönöm a válaszodat! VG
Géza, kedves ne aggódj ennyire. A besorolásod téves, de nem te csináltad. Ezért téged nem büntethetnek meg.
Kedves Anita! Az én főtevékenységem: Adminisztratív főtevékenység (TEÁOR ’08): 9003 – Alkotóművészet.
Ennek mi a jelentősége? E mellett persze egyéb (falusi) szállásadó is vagyok, a TEÁOR 5590-be sorolva (de persze üdülési céllal jönnek hozzám a népek és nem munkás-szállni). Most akkor mi vonatkozik rám ebből az adatszolgáltatási kötelezettségből? Jól remélem, hogy csak a főtevékenység számít? Különös lenne, ha így lenne, de örvendenék neki. Köszönöm a segítséget! Üdvözöl: Varga Géza
Kedves Géza!
Sajnos ez a buli tevékenységenként külön-külön értelmezendő. Egyszerűen rosszul soroltak be, neked ezzel nincs teendőd.
Végre-végre van hivatalos állásfoglalás is!
Az én álláspontommal pontosan egyezik, kár hogy nem időben adták ki 🙁
Ide beidézem nektek:
„Az NGM-től az alábbi tájékoztatás érkezett adatszolgáltatás ügyben:
A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. melléklete szerint a TEÁOR 55.1-55.3 szerinti szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytató valamennyi adóalany nyugtaadási kötelezettségét kizárólag pénztárgéppel teljesítheti. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a KSH állásfoglalása alapján a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendeletszerinti egyéb szálláshely-szolgáltatók (ide értve a falusi szálláshely szolgáltatókat is) kizárólag a következő TEÁOR’08, illetve ÖVTJ’14 kódok alá sorolódnak:
TEÁOR ’08
TESZOR’08*
ÖVTJ’14**
Kód
Megnevezés
55.20
Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás
55.20.19
Egyéb szálláshely-szolgáltatás napi takarítás nélkül
552011
Falusi szálláshely-szolgáltatás
Azon szállásadók besorolása, akik nem falusi szálláshelyként, hanem a 239/2009. (X. 20.) Korm. rendeletben egyéb szálláshely-ként nevesített szálláskiadással foglalkoznak, a következő:
TEÁOR ’08
TESZOR’08*
ÖVTJ’14**
Kód
Megnevezés
55.20
Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás
55.20.19
Egyéb szálláshely-szolgáltatás napi takarítás nélkül
552006
Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely-szolgáltatás m.n.s.
Az ÁFA törvény 166. § (2) bekezdése értelmében a nyugtaadási kötelezettséget az adóalany számla kibocsátásával is teljesítheti, és ebben az esetben mentesül a gépi kiállítású nyugtakibocsátási kötelezettség alól. A pénztárgép átállás gyorsítása érdekében az NGM idén januárban úgy döntött, hogy akik az online pénztárgép használata helyett a számlaadást választják, azoknak a 2014. február 28-át követően kiállított számláikról adatszolgáltatást kell teljesíteniük a NAV felé. A jogszabály megjelenése óta azonban számos gazdasági szereplő jelezte, hogy a következő hónaptól nyújtandó adatszolgáltatási kötelezettségüknek informatikai okokból nem tudnak határidőre megfelelni. Ezt a jelzést vette figyelembe az NGM, amikor február végén úgy módosította a szabályozást, hogy a 2014. február 28-át követően kibocsátott számlákról történő adatszolgáltatási kötelezettség 2015. január 1-ig nem vonatkozik azokra, akik nyugtakibocsátási kötelezettségüknek már 2013. szeptember 1-et megelőzően is kizárólag számla kibocsátásával tettek eleget.
Ahhoz, hogy az adatszolgáltatási kötelezettség tekintetében biztosított türelmi idővel élhessen az adóalany, erről legkésőbb 2014. március 17-ig nyilatkoznia kell a NAV felé elektronikus úton (PTGSZLAB adatlap kitöltése). Ha valaki ezt a határidőt elmulasztja, a rendeletben előírt adatszolgáltatást már márciustól teljesítenie kell.
A NAV tájékoztatás szerint a nyilatkozat elektronikus beküldéséhez szükséges Ügyfélkapus regisztráció elvégezhető a Kormányhivatal bármely járási (illetve fővárosi kerületi) hivatalában, vagy a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervénél (a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala – KEK KH – , Visegrádi u. 110.) valamint, az állami adóhatóság központi ügyfélszolgálatain a megyeszékhelyeken, valamint Budapesten (1096, Budapest, Vaskapu u. 33-35.; 1139, Budapest, Petneházy u. 6-8.; 1144, Budapest, Gvadányi u. 69.; 1132, Budapest, Kresz Géza u. 15.).
A regisztrációt annak a magánszemélynek kell elvégeznie, aki a nyilatkozatot el fogja küldeni az adóhatósághoz, illetve aki az adóügyeket elektronikusan akarja intézni. Ez a személy lehet az adózó önmaga (adószámmal rendelkező magánszemély, egyéni vállalkozó), jogi személy, vagy jogi személyiséggel nem rendelkező társaság esetében a képviseleti joggal rendelkező személy (pl.: egy kft. ügyvezetője), továbbá valamennyi adózó tekintetében annak állandó meghatalmazottja, megbízottja (pl.: könyvelő, adótanácsadó, stb.) is.
Az állami adóhatóság kijelölt ügyfélszolgálati irodáiban mind ügyfélkapus regisztráció megtételére, mind pedig az adózók számára internet eléréssel rendelkező számítógép használatára – a nyomtatvány kitöltésére és beküldésére – biztosított a lehetőség:
1096
Budapest
Vaskapu u. 33-35.
1034
Budapest
Dózsa György út 128-132
1144
Budapest
Gvadányi utca 69.
1132
Budapest
Kresz Géza u. 13-15.
3300
Eger
Eszterházy tér 3-4.
3100
Salgótarján
Kassai sor 10.
4400
Nyíregyháza
Szabadság tér 7-8.
4029
Debrecen
Faraktár u. 29/c
5000
Szolnok
József A. u. 22-24.
6000
Kecskemét
Kurucz krt. 16/b.
6500
Baja
Bezerédj u. 14.
6400
Kiskunhalas
Szilády Áron u. 5-7.
5600
Békéscsaba
Kinizsi u. 1.
6720
Szeged
Bocskai u. 14.
7621
Pécs
Rákóczi út 52-56.
7400
Kaposvár
Béke u. 28.
7100
Szekszárd
Arany János u. 5-11.
8000
Székesfehérvár
Mátyás kir. Krt. 4/b.
2801
Tatabánya
Komáromi u. 42.
8201
Veszprém
Brusznyai Á. u. 22-26.
9002
Győr
Szent István u. 15-17.
9700
Szombathely
Petőfi u. 22.
8901
Zalaegerszeg
Balatoni u. 2.
További bővebb információ:
http://www.nav.gov.hu/nav/online_penztargepek/uzemeltetok_cikkek/Tajekoztato_20140304.html
http://www.kormany.hu/hu/nemzetgazdasagi-miniszterium/hirek/turelmi-idot-kapnak-az-adatszolgaltatasra-akik-eddig-is-szamlaztak
Az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól kiadásra került a NAV 32. számú információs füzete:
http://nav.gov.hu/nav/inf_fuz
Kérem Elnök Asszony szíves együttműködését, hogy a fenti információkról Tagjaikat soron kívül szíveskedjenek tájékoztatni. Egyúttal jelzem azt is, hogy a megfelelő TEÁOR és ÖVTJ besorolásra vonatkozó KSH állásfoglalást soron kívül továbbítottuk a KIM felé a kormányhivatalok és a jegyzők tájékoztatása céljából.
Budapest, 2014. március 14.
—
Üdvözlettel: Trangóni Katalin
Elnök
Magánszállásadók Országos Szövetsége
Tel: +36 70 2864877
Javaslatra múlt hét folyamán 5590-be átsorolt szálláshely mit tegyen?
Érdeklődnék kedves Anita! 2011.-ben váltottam ki a fizető vendéglátáshoz az adószámot : 552301 a főszakmaszámom, vagy is ez a TEAOR számom? Kell e módosítanom.
A KSH oldalán le tudod ellenőrizni, pontos link a cikkben fent van.
Engem a68.20-as TEÁOR-ba soroltak amikor kiváltottam a fizetővendéglátó engedélyt,(20 éve) akkor most feltétlenül ezt módosíttatnom kell, van rá lehetőség?
A 68.20-ba igazából akkor tartoznál, ha albérlőid lennének. Ezen a téves besoroláson módosítani lehet, de jelen helyzetben felesleges, hiszen csak rosszabb helyzetbe kerülsz.