Hogyan kell bejelenteni a NAV-hoz, ha lakáskiadással, ingatlan bérbeadással foglalkozol? Milyen nyomtatványt kell használni? Mikor nem kell és mikor kötelező az ingatlan bérbeadás bejelentése?
A címben feltett kérdés nagyon izgalmas, a válasz pedig egy kicsit komplexebb, mint egy egyszerű igen vagy nem. Most még ne rohanj el a NAV-hoz bejelenteni ezt a tevékenységedet, ugyanis nem minden esetben kötelező ezt megtenned. A bejelentési kötelezettség ugyanis attól függ, hogy az ingatlan bérbeadást adószámos magánszemélyként szeretnéd folytatni vagy adószám nélkül az adóazonosítód birtokában. A kettő közötti különbségről ebben a cikkben találsz egy jól érthető magyarázatot, olvasd el:
<Ingatlan bérbeadás: adószám kötelező vagy sem?>
Remélem, hogy a cikk alapján sikerült eldöntened, hogy kiváltod-e az adószámot ( a köznyelvben ezt 7-es adószámnak is nevezik) vagy maradsz az adóazonosítós ingatlan bérbeadásnál (adóazonosító az, ami az adókártyádon van).
Most léphetünk tovább és megnézhetjük, hogy hogyan kell az ingatlan bérbeadást bejelenteni és milyen nyomtatványt kell ehhez használni.
Ingatlan bérbeadás bejelentése, ha van adószámod
1.Most váltod ki az adószámot
Az adószám igénylésekor meg kell mondanod, hogy az adószámot milyen tevékenységre kéred.
Az adószám igénylését intézheted az Ügyfélkapun keresztül vagy személyesen a NAV Ügyfélszolgálatain.
Ügyfélkapus adószám kiváltása esetén a számítógépedre telepíteni kell a NAV oldaláról az ÁNYK programot, majd az adószám igényléséhez a T101-es jelű nyomtatványt.
Személyes ügyintézés esetén is kitöltheted előre otthon ezt a nyomtatványt, de nem szükséges. Az Ügyfélszolgálaton az ügyintéző adni fog Neked egyet és remélhetőleg a kitöltésben is a segítségedre lesz.
2. Korábbról már van adószámod, de eddig még nem folytattál ingatlan bérbeadást
Ebben az esetben is adószámos magánszemélyként végezheted az ingatlan bérbeadást, de az adószámodhoz fel kell venni az ingatlan bérbeadást új tevékenységként. Ezt is a T101 jelű nyomtatványon kell megtenni.
Ingatlan bérbeadás bejelentése nyomtatvány
Az ingatlan bérbeadási tevékenységet 2017-ben a 17T101 jelű nyomtatványon kell bejelenteni a NAV-hoz. A nyomtatvány száma évente változik. 2018-ban a 18T101 számú nyomtatványt kell használnod. 2019-ben pedig a 19T101 számút.
És van még egy csavar az egyéni vállalkozóknak. Aki egyéni vállalkozó és az ingatlan bérbeadást adószámos magánszemélyként szeretné folytatni, annak a 17T101E nyomtatványt kell használnia (2018-ban 18T101E, 2019-ben 19T101E stb.).
Ingatlan bérbeadás bejelentése adószám nélküli lakás bérbeadásnál
Mivel nem kötelező az adószámot kiváltani az ingatlan bérbeadáshoz, ezért dönthetsz úgy is, hogy egyszerűen csak az adóazonosítóddal végzed az ingatlan bérbeadást. Ilyenkor a bérlőnek nem tudsz számlát adni, de a legtöbb bérlő nem is ragaszkodik ehhez. Az ingatlan bérbeadással kapcsolatos szabályok különös érdekessége, hogy adóazonosítós ingatlan bérbeadóként nem kell a NAV-hoz bejelenteni ezt a tevékenységet.
Tehát megkötöd a bérleti szerződést, fizeted az adóelőleget és tavasszal beadod az adóbevallásodat. A NAV csak az adóbevallásodból fog értesülni arról, hogy Te év közben ingatlan bérbeadással foglalkoztál. Az ingatlan bérbeadással kapcsolatosan további izgalmas és zsebbe vágó információkat kapsz a lakáskiadóknak szóló egész napos képzésünkön, amelynek a részleteit ezen a linken találod:
<Ingatlan bérbeadás képzés>
Problémamentes ingatlan bérbeadást kívánok!
Baráti üdvözlettel:
Molnár Anita
családi adótanácsadó
Vedd a kezedbe adóügyeidet!
Kedves Molnár Anita!
KATA-s egyéni vállalkozó vagyok, de magánszemélyként ingatlant adok bérbe.
1998 óta adom bérbe az ingatlant és akkor tárgyi adózás lett beállítva a kért adószámhoz, azt mondták, hogy akkoriban ez valami törzsadat lehetett, emiatt a rendszer idén nem engedett online átállni KATA-ra. A NAV jelezte, hogy a 21T101E nyomtatványon kell bejelenteni az alanyi adómentességet, ezen elég ha csak az alaffnyi adómentességet választom sort jelölöm be? vagy más adatot is meg kell adnom.
Köszönettel!
Henrietta
A főlapon jelöld még, hogy változásbejelentés+személyi adatok értelemszerűen. Egyébként igen, elég 🙂
Kedves Anita! Lakáskiadásnál, he tételes elszámolás van (lesz, mert még most lett vége a felujításnak) akkor a 200.000 ft feletti tételt érdemes 2 számlán kéni pl munkadíj és anyag külön? Öröklés miatt nem tudom ÉCS be rakni, ezért jobb talán költségként elszámolni. Köszönöm
Zsolt
Kedves Zsolt!
A felújításnál nem kell a 200 ezres értékhatárt figyelni 🙂
Kedves Molnár Anita!
Katás vállalkozó vagyok,e mellett,ingatlan bérbeadásból is származik jövedelmem.
Eddigi bérlőimnek számviteli bizonylatot állítottam ki minden hónapban.
Katásként online számlát kell a NAV-nak beküldenem.
Ha bérlőm számlát szeretne azt ugyan azon a felületen kell beküldenem a NAV-nak?
Nem kavarodik össze a két bevétel?
Kedves Tünde!
Az ingatlanbérbeadásról kiállított számlákat nem kell az online számlarendszerbe beküldeni.Ha a jövőben számlát állítasz ki, nagyon figyelj, hogy a „kisadózó” megjelölés ne legyen rajta! Elveszíted a katára való jogod miatta.
Magyarországi lakásom van kiadva hosszú távra. Magánszemélyként adom ki a lakást, adószám nélkül csakis az adóazonosító jelemmel, és a tételes elszámolást választottam. Ennek oka, hogy elég magas bérleti díjat fizetek saját részre külföldön.Erre vonatkozik a kérdésem is. Amikor könyvelem a kiadásaimat, elegendő ha nem könyvelem le az otthoni kiadásokat, csak az itteni albérletem? Tehát egyik oldalon állna a bérlők által nekem utalt bérleti díj + rezsi, másik oldalon meg csak az itteni albérletem díja, mint kiadás?
A bérelt lakásnál csak a bérleti díj vonható le, a rezsi nem!
Kedves Molnár Anita!
Gyermekem nevén lévő lakást szeretnénk kiadni.Én haszonélvező vagyok.Kérdésem:Kiadhatom én a saját nevemben?Ha tételes elszámolást választok de a számlák a gyermekem nevére jönnek elszámolhatom e őket?
Továbbá:az ebből befolyó jövedelmemet a nyugdíj összegével együtt kell leadózni?
válaszát előre köszönöm: Julia.
Kedves Júlia!
Alapértelmezetten a haszonélvező adhatja ki a lakást, tehát semmi akadálya nincs a terveidnek. Csak azokat a rezsiszámlákat számolhatod el, ami a te vagy a házastársad nevére jönnek.
A nyugdíjat már évek óta nem kell az adóbevallásba beírni, a nyugdíj nem befolyásolja az ingatlan bérbeadásból származó jövedelmed adóját.
Megkèrdeznèm az APEH-en belül hol tudom megnèzni vagy utànnajàrni,hogy egy albèrletbe kiadott ingatlanèrt adózik e a tulajdonos.
Kedves Éva!
Kizártnak tartom, hogy a NAV felvilágosítást adna egy másik ember adózásáról számodra, ha csak úgy besétálsz a NAV Ügyfélszolgálatára. Léteznek személyiségi jogok is. Egyébként a legegyszerűbb, ha megkérdezed a tulajdonostól. A tulajdonos számlaképessége egyébként egyértelmű jel arra, hogy adózik. Ha Te bérlőként kapsz számlát a lakás tulajdonosától akkor biztosan adózik.
Tiszteletem!
Az lenne a kérdésem, férjemmel osztatlan közös tulajdonban lakunk, ami két külön bejáratú lakást jelképez!
1. Amit örökölt szülöi rész
2. Mi közösen hozzá épített saját ŕész.
Az örökölt részt bérbeadta, tulajdonos társ hozzájárulása nélkül, nem adózik stb…
Mi a teendő, mert válunk!?
Kedves Rózsa!
Osztatlan közös tulajdont tulajdonos társ hozzájárulása nélkül nem lehet bérbe adni.
Önnek joga van jogi útra terelni az ügyet.
Ingatlantarstulajdonos vagyok 50%-os aranyban, kizarolag Nemetorszagban elek 36 eve,kettös allampolgar vagyok, kizarolag nemet szemelyiigazolvannyal rendelkezem. Testverem Magyarorszagon el, együtt adnank ki maganszemelykent egy budapesti lakast. Hogy kell adoznom, mit -es hogyan kell csinalnom?
Valaszat elöre is köszönöm
Maria
Kedves Mária!
Alapértelmezetten a tulajdoni hányad arányában kell adózni, de megállapodhatnak úgy is, hogy csak az egyikőjük fog adózni a teljes ingatlan bérbeadásból származó jövedelem után. Az alapvető adózási lehetőségeket ebben a cikkben találja: https://tudatosadozo.hu/ingatlan-berbeadas-adozasa/